Zachowania, które mogą wystąpić u osób z autyzmem w różnych kombinacjach i stopniu natężenia

  • trudności we współdziałaniu z innymi dziećmi, brak relacji z rówieśnikami;
  • brak spontanicznego udziału w zabawach grupowych;
  • brak kontaktu wzrokowego lub bardzo ograniczony, unikanie patrzenia w oczy;
  • nieodczuwalnie strachu w sytuacjach zagrożenia;
  • napady śmiechu nieodpowiedniego do sytuacji (chichot);
  • napady złego nastroju, wpadanie w rozpacz bez wyraźnego powodu;
  • niewrażliwość na ból;
  • pozostawanie w samotności, chęć trzymania się na uboczu;
  • unikanie przytulania;
  • oddawanie się dziwnym i powtarzalnym zabawom;
  • kręcenie przedmiotami lub wirowanie wokół własnej osi;
  • pochłaniająca fascynacja przedmiotami albo ich częściami lub szczegółami ubioru, częściami ciała innej osoby, np.: otwieranie i zamykanie drzwi,
  • dotykanie policzka drugiej osoby;
  • nadmierna lub skrajnie ograniczona ruchliwość fizyczna;
  • zbytnie przywiązanie do przedmiotów;
  • powtarzający się upór przed zmianami, rutyny, sztywne przywiązanie do zwyczajów lub rytuałów, nawet niefunkcjonalnych, np.: ułożenie przyborów w piórniku, stała kolejność porannych czynności;
  • dążenie do zachowania monotonii otoczenia i swoich działań;
  • echolalia - powtarzanie zasłyszanych słów lub zadań, lecz bez intencji nawiązania rozmowy;
  • brak reakcji na hałas lub nadmierne reagowanie;
  • wskazywanie palcem lub gestykulacja zamiast słów;
  • trudności w wyrażaniu potrzeb;
  • niska podatność na tradycyjne sposoby nauczania lub jej brak;
  • brak dzielenia się swoimi radościami i zainteresowaniami z innymi ludźmi;
  • brak rozwoju mowy lub jego opóźnienie;
  • nieumiejętność nawiązywania i podtrzymywania konwersacji;
  • powtarzanie pewnych ruchów, np.: machanie rękoma, stukanie palcami, kręcenie się;
  • nieumiejętność zabawy z udawaniem lub naśladowaniem np.: zabawa w lekarza, piosenki z pokazywaniem;

Źródło: Autyzm i Zespół Aspergera. Porady lekarza rodzinnego. wyd. Literat