Zachowania, które mogą wystąpić u osób z autyzmem w różnych kombinacjach i stopniu natężenia
- trudności we współdziałaniu z innymi dziećmi, brak relacji z rówieśnikami;
- brak spontanicznego udziału w zabawach grupowych;
- brak kontaktu wzrokowego lub bardzo ograniczony, unikanie patrzenia w oczy;
- nieodczuwalnie strachu w sytuacjach zagrożenia;
- napady śmiechu nieodpowiedniego do sytuacji (chichot);
- napady złego nastroju, wpadanie w rozpacz bez wyraźnego powodu;
- niewrażliwość na ból;
- pozostawanie w samotności, chęć trzymania się na uboczu;
- unikanie przytulania;
- oddawanie się dziwnym i powtarzalnym zabawom;
- kręcenie przedmiotami lub wirowanie wokół własnej osi;
- pochłaniająca fascynacja przedmiotami albo ich częściami lub szczegółami ubioru, częściami ciała innej osoby, np.: otwieranie i zamykanie drzwi,
- dotykanie policzka drugiej osoby;
- nadmierna lub skrajnie ograniczona ruchliwość fizyczna;
- zbytnie przywiązanie do przedmiotów;
- powtarzający się upór przed zmianami, rutyny, sztywne przywiązanie do zwyczajów lub rytuałów, nawet niefunkcjonalnych, np.: ułożenie przyborów w piórniku, stała kolejność porannych czynności;
- dążenie do zachowania monotonii otoczenia i swoich działań;
- echolalia - powtarzanie zasłyszanych słów lub zadań, lecz bez intencji nawiązania rozmowy;
- brak reakcji na hałas lub nadmierne reagowanie;
- wskazywanie palcem lub gestykulacja zamiast słów;
- trudności w wyrażaniu potrzeb;
- niska podatność na tradycyjne sposoby nauczania lub jej brak;
- brak dzielenia się swoimi radościami i zainteresowaniami z innymi ludźmi;
- brak rozwoju mowy lub jego opóźnienie;
- nieumiejętność nawiązywania i podtrzymywania konwersacji;
- powtarzanie pewnych ruchów, np.: machanie rękoma, stukanie palcami, kręcenie się;
- nieumiejętność zabawy z udawaniem lub naśladowaniem np.: zabawa w lekarza, piosenki z pokazywaniem;
Źródło: Autyzm i Zespół Aspergera. Porady lekarza rodzinnego. wyd. Literat