Kwestionariusz CHAT
Jest prostą i niezbyt czasochłonna metodą, umożliwiającą osobom pracującym z małymi dziećmi a także lekarzom i pielęgniarkom nie będącym specjalistami w diagnozowaniu autyzmu, na wychwycenie np. w ramach bilansu rozwojowego dwulatków, dzieci należących do grupy ryzyka autyzmu i skierowanie ich na dalsze specjalistyczne badania.
CZEŚĆ A: Zapytaj rodzica:
- Czy Twoje dziecko lubi być huśtane, podrzucane na kolanach itp.? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko interesuje się innymi dziećmi? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko lubi wspinać sie na różne rzeczy, np. wspinać się po schodach ? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko lubi bawić się w zabawę “A ku-ku” lub w chowanego? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko kiedykolwiek UDAJE na przykład, że robi herbatę, używając naczyń-zabawek lub udaje, że robi coś innego? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko kiedykolwiek używa swojego palca wskazującego żeby pokazać, że o coś PROSI? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko kiedykolwiek używa swojego palca wskazującego żeby pokazać Ci, że jest czymś ZAINTERESOWANE? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko potrafi bawić sie właściwie małymi zabawkami (np. samochodami lub klockami), a nie tylko brać je do buzi, manipulować nimi bezmyślnie lub rzucać je na ziemię ? TAK / NIE
- Czy Twoje dziecko przynosi Ci (rodzicowi) kiedykolwiek przedmioty, by coś Ci POKAZAĆ ? TAK / NIE
CZĘŚĆ B: Obserwacje osoby badającej:
- Czy podczas spotkania dziecko nawiązało z Tobą Kontakt wzrokowy ? TAK / NIE
- Przyciągnij uwagę dziecka, następnie wskaż w pokoju interesujący przedmiot i powiedz: “O popatrz! To jest (nazwa zabawki) !” Obserwuj twarz dziecka. Czy dziecko spogląda żeby zobaczyć to, na co wskazujesz ? TAK* / NIE
- Przyciągnij uwagę dziecka, następnie daj mu malutką filiżankę-zabawkę i czajniczek i powiedz: “Czy potrafisz zrobić herbatę ?” Czy dziecko udaje, że nalewa herbatę, pije ją itp. ? TAK** / NIE
- Powiedz do dziecka: “Gdzie jest światło ?” lub “Pokaż mi światło.” Czy dziecko WSKAZUJE swoim palcem wskazującym światło ? TAK*** / NIE
- Czy dziecko potrafi zbudować wieżę z klocków ? (Jeżeli tak, to z ilu ?) (Liczba klocków ………). TAK / NIE
* Wpisz TAK, gdy upewnisz się, że dziecko nie spogląda po prostu na Twoją rękę, lecz na przedmiot, który mu wskazujesz.
** Wpisz TAK, gdy zaobserwujesz inny przykład udawania w zabawie.
*** Jeżeli dziecko nie rozumie słowa “światło”, zapytaj o misia lub jakiś inny nie będący w zasięgu ręki przedmiot. Aby można było zaznaczyć TAK, dziecko musi patrzeć na Twoją twarz podczas czynności wskazywania tego przedmiotu.
Klucz do interpretacji CHAT
Obszary, w których rozwój dzieci autystycznych przebiega prawidłowo i odpowiadające im punkty kwestionariusza:
zabawy w kontakcie fizycznym z opiekunem – A1
rozwój ruchowy – A3
wskazywanie protoimperatywne – A6
zabawy funkcjonalne – A8
Obszary, w których rozwój dzieci autystycznych jest nieprawidłowy i odpowiadające im punkty kwestionariusza:
zainteresowania społeczne – A2
zabawy społeczne – A4
zabawy “w udawanie” – A5 B3
wskazywanie protodeklaratywne – A7 B4
dzielenie (wspólne pole) uwagi – A9
Pozostałe punkty kwestionariusza CHAT:
B1 oraz B2 sprawdzają rzeczywistą interakcję społeczną, B2 także śledzenie wzrokiem
B5 dla odróżnienia ciężkiego upośledzenia umysłowego.
Notatka: Metoda ta może uwrażliwić Cię na rozwój Twojego dziecka i pomóc w obserwacji, lecz pamiętaj, że nic nie zastąpi specjalistycznego badania i diagnozy przeprowadzonej przez specjalistów doświadczonych w diagnozowaniu autyzmu u małych dzieci. Być może niepokoisz się całkiem niepotrzebnie!