Sprawdź jak rozwija się Twoje dziecko
1. Porównaj osiągnięcia rozwojowe Twojego dziecka z listą umiejętności rozwojowych odpowiadająca jego wiekowi.
- Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno" i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
- Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz " i podnosi rączki do góry
- Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
- Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
- Moje dziecko kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
- Moje dziecko odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
- Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego" (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
- Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa"
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
- Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności lub pojazdów (np. „kap – kap", „miau", „brum")
- Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw
- Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto
- Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
- Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać
- Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
- Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie" i kiwać głową na „tak" adekwatnie do sytuacji
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
- Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów
- Moje dziecko umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach
- Moje dziecko wypowiada proste zdania
- Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie
- Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć
- Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste" lub w „balonik"
- Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
- Moje dziecko zadaje mi pytanie „co to? "
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
- Moje dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje
- Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? " lub „dlaczego? "
- Moje dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego
- Moje dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki
- Moje dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne
- Moje dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie
- Moje dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie
- Moje dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
- Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki
- Moje dziecko lubi zadawać mi pytania
- Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
- Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego
- Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
- Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie
- Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie
- Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Pamiętaj! Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Niektóre z wymienionych w listach umiejętności dzieci powinny opanować wcześniej, inne nieco później.
Jeśli odpowiesz negatywnie na przynajmniej 2-3 pytania z kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi Twojego dziecka lub przynajmniej na jedno pytanie z listy dotyczącej młodszego dziecka, poszukaj specjalisty (psychologa, pedagoga) w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Jeśli odpowiesz negatywnie na 4-5 pytań z kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi Twojego dziecka lub przynajmniej na jedno pytanie z listy dotyczącej młodszego dziecka, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą. Pierwszym krokiem może być najbliższa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Możesz także skorzystać z listy placówek zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń spektrum autyzmu. Znajdziesz je TUTAJ
Pamiętaj, jeśli Twoje dziecko nie posiada jeszcze wszystkich umiejętności rozwojowych w stosunku do swojego wieku, to nie musi to wynikać z autyzmu! Ale wizyta u specjalisty jest konieczna.
2. Co można robić czekając na spotkanie ze specjalistą?
W czasie oczekiwania na spotkanie ze specjalistą prowadź obserwacje swojego dziecka, nagrywaj je w sytuacjach niepokojących Cię, ale też w tych gdy pokazuje swoje mocne strony. Nagrywaj je w relacji z drugą osobą (na nagraniu powinno być dziecko i bawiąca się z nim osoba; trzecia osoba nagrywa sytuację). Prowadź notatki opisujące moment pojawienia się i okoliczności zarówno nowych umiejętności zdobywanych przez Twoje dziecko, jak i niepokojących Cię zachowań. Przypomnij sobie także dotychczasowe etapy rozwoju swojego dziecka. Spróbuj pomyśleć i zapisz sobie kiedy Twoje dziecko osiągnęło najważniejsze Twoim zdaniem umiejętności w zakresie rozwoju ruchowego (m.in. siadanie, wstawanie, raczkowanie, chodzenie), porozumiewania się (m.in. wokalizacje, gaworzenie naprzemienne, pierwsze słowa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, pierwsze zdania, ale także posługiwanie się mową gestów – „pa pa", „kosi kosi", „maniam mniam" oraz wskazywanie palcem), społecznego (m.in. odpowiadanie uśmiechem na uśmiech, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, inicjowanie wspólnej aktywności z drugą osobą, naśladowanie drugiej osoby), zabawy (budowanie z klocków, układanie układanek, wspólne zabawy w „a ku ku", wspólne zabawy z piłką, udawanie, że karmi lalę, przewozi cegły na budowie itp, zabawy w kółeczku).
Pamiętaj, im wcześniej zareagujesz, tym większa szansa na wyrównanie problemów rozwojowych Twojego dziecka. Wczesna diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu daje szansę Twojemu dziecku na samodzielne życie w przyszłości!
zródło: www.synapsis.org.pl