Nie­bie­scy Mali Odkrywcy

Nasi nowi przy­ja­cie­le ze Szkoły Pod­sta­wo­wej Nr 6 w Zabrzu, pod opieką Pani Izabeli Ko­strze­wa, w ramach konkursu Nie­bie­skie Nutki skom­po­no­wa­li piosenkę i nagrali teledysk z udziałem uczniów naszej szkoły.

Konkurs „Nie­bie­skie nutki” or­ga­ni­zo­wa­ny jest przez Fundację Hotele Polskie Dzieciom – fundację an­ga­żu­ją­cą się w pomoc dzieciom au­ty­stycz­nym, a także współ­pra­cu­ją­cą z podmio­ta­mi dzia­ła­ją­cy­mi na rzecz dzieci au­ty­stycz­nych. Celem ich dzia­łal­no­ści, w tym również celem konkursu, jest pro­pa­go­wa­nie wiedzy o autyzmie, w celu zwięk­sze­nia świa­do­mo­ści spo­łecz­nej i otwarcie ludzi na problemy dzieci ze spektrum autyzmu, a także ich rodzin.

Wa­run­kiem udziału w kon­kur­sie było na­pi­sa­nie i za­śpie­wa­nie piosenki za­wie­ra­ją­cej in­for­ma­cje o autyzmie, w celu roz­pro­pa­go­wa­nia tej wiedzy w spo­łe­czeń­stwie.

Mali Odkrywcy to klasa, w której re­ali­zo­wa­na jest in­no­wa­cja pe­da­go­gicz­na, za­kła­da­ją­ca między innymi szeroko ro­zu­mia­ną współ­pra­cę ze śro­do­wi­skiem. Współ­pra­ca z ZSS nr 41 pozwala na uwraż­li­wie­nie dzieci na problemy innych, roz­wi­ja­nie empatii, to­le­ran­cji, ak­cep­ta­cji inności. Umoż­li­wia udział dzieci z obydwóch szkół we wspól­nych za­ję­ciach i zabawie. Przy­stę­pu­jąc do takiej współ­pra­cy, bardzo ważne jest przy­go­to­wa­nie wy­cho­wan­ków, za­spo­ko­je­nie ich na­tu­ral­nej cie­ka­wo­ści, wy­ja­śnie­nie z jakimi za­bu­rze­nia­mi i pro­ble­ma­mi na co dzień borykają się wy­cho­wan­ko­wie ZSS nr 41.

 Z tego też powodu, dzieci roz­ma­wia­ły już na temat pro­ble­mów ludzi nie­peł­no­spraw­nych ruchowo, nie­sły­szą­cych i nie­wi­do­mych. Kolejnym oma­wia­nym za­bu­rze­niem był autyzm. W trakcie zajęć czytana była książka Roksany Ję­drze­jew­skiej – Wróbel „Ko­smi­ta”, każdy fragment był omawiany i wy­ja­śnia­ny. Okazało się, że kilkoro dzieci z klasy miało już stycz­ność z dziećmi z za­bu­rze­nia­mi ze spektrum autyzmu np. Zespołem Asper­ge­ra (w rodzinie, w są­siedz­twie, podczas wakacji). Chętnie dzieliły się swoimi spo­strze­że­nia­mi i już po­sia­da­ną wiedzą z innymi. Nauka tekstu piosenki po­zwo­li­ła na pod­su­mo­wa­nie tych wia­do­mo­ści, zro­zu­mie­nie problemu. Bo Mali Odkrywcy już wiedzą, że dziecko au­ty­stycz­ne to nie Kosmita, lecz dziecko, które inaczej czuje i po­strze­ga ota­cza­ją­cy je świat.

Wróć

aaaa